Hoe werkt het opladen van een elektrische auto?


Een elektrische auto kan op diverse manieren worden opgeladen. De eerste manier is via een stopcontact, thuis in de garage of op de oprit. Daarnaast is het mogelijk om via een publieke laadpaal op te laden. Ten slotte is het mogelijk om gebruik te maken van een 'snellaadpaal'.

Thuisladen is de meest makkelijke manier. Het idee van elektrisch rijden en thuisladen is dat de bestuurder overdag rijdt en 's nachts de auto gaat opladen. Hierdoor kan er niet alleen gebruikt worden gemaakt van nachtstroom, maar heeft de auto ook voldoende tijd om volledig volgeladen te worden.

Consumenten kunnen veel voordeel behalen door via de Stichting e-laad een laadpaal aan te vragen indien zij in het bezit zijn van een elektrische auto. De kosten hiervoor bedragen 100 euro op jaarbasis en daarvoor kan onbeperkt 'getankt' worden. Stichting e-laad plaatst een laadpaal nabij de woning van de eigenaar. Via een pasje heeft u dan toegang tot de laadpaal. Deze manier van 'tanken' is vele malen goedkoper dan via het stopcontact thuis.

De derde optie is een 'snellaadpaal'. Een snellaadpaal is een laadpaal met een vermogen van ongeveer 50 kiloWatt. Hiermee kan een elektrische auto voor de consumentenmarkt als de Nissan Leaf in twintig minuten tot 80% worden opgeladen. Des te meer snellaadpalen er geïnstalleerd worden, des te meer elektrische kilometers er gemaakt kunnen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten